לא מדובר בתופעה, הארץ נגמרת מהר ואין כמעט חניונים מתאימים. זה גם תחביב לא זול במיוחד, אבל לא להאמין – גם בישראל אפשר לטייל בקרוואנים. בחג השבועות יערך כנס ראשון מסוגו לכל המשוגעים לעניין
גילי סופר
חזרתם מביקור מעייף במוזיאון או בפארק הקרוב? סיימתם להתקלח? הבעל הרעב עומד עצבני בכניסה לחדר, כאשר את מתאפרת לפני היציאה לארוחת הערב? כל כך מוכר. לא למי שבוחר לטייל בקרוואן. ראשית מכיוון שאת ארוחת הערב ניתן להכין במטבחון הקרוואן, ולוותר על ההתקשטות, ואם בכל זאת בא לכם לצאת לאכול בחוץ – שהוא ינהג עד שאת תגמרי להתאפר, בין כך הוא אף פעם לא מוצא את עצמו על המפה בלי שניים שלושה סיבובים מיותרים.
תיירות הקרוואנים נפוצה מאוד בארצות רבות בעולם המערבי. על כבישי אירופה, אמריקה, ואוסטרליה נעים אלפי כלי רכב המתוכננים כך שממש ניתן יהיה לגור בהם, גם אם המקום אינו רחב. רכבים אלה מצוידים במטבח עם כיריים ומקרר, במקלחת ושירותים, ב'סלון' וכמובן במקומות לשינה ובמערכות קירור וחימום המופעלות על גז בישול.
בארצות אלה גם יש מאות חניונים המיועדים לקרוואנים הנעים על הכבישים. לארץ, הבשורה עדיין לא הגיעה. לפי נתוני משרד התחבורה יש כאן 184 רכבים מסוגים שונים והניסיונות להרחיב את התחום כשלו, אולי בגלל הקשיים הבירוקרטיים, אולי בגלל שנעשו טרם זמנם, ואולי כי הישראלי איתן בדעתו, שהארץ נגמרת מהר ואין מקום לזוז פה.
משרד התחבורה מערים קשיים
בחג השבועות (16.5-18.5) עורכת חברת 'קמפינג ישראל', שבבעלות רוני גילה, הפנינג קרוואנים בקיבוץ נחשון שבאזור לטרון, כדי להעלות את המודעות לסוג התיור הזה. את מפגש משפחות בעלי הקרוואנים בישראל מארגנת החברה יחד עם המועדון הישראלי לקמפינג, שעניינו עבר בשנים האחרונות מקמפינג באוהלים לקמפינג בקרוואנים. משתתפים בו גם הקרן הקיימת שדאגה לשילוט, עמותת התיירות יואב יהודה, וכמובן הקיבוץ עצמו, שמספק את התשתיות לחניה.
כמחצית מבעלי הקרוואנים בישראל ישלמו כ-50 שקל לאדם ללילה, ובמשך שלושת ימי החג יגורו בקרוואנים ובאוהלים, ישתתפו בחגיגות הביכורים בקיבוץ, ויסיירו בסביבתו.
ישעיהו שטרן משמש כיו"ר המועדון הישראלי לקמפינג מזה חמש שנים. במועדון חברים מחנאים (קמפרים) בעלי קרוואנים וגם כאלה שעדיין לנים באוהלים.
המועדון שקיים מאז 1965 ידע ימים יפים יותר, בשנות השבעים היו חברות בו כ-2500 משפחות. היום, אפילו לאחר שמספר החברים גדל פי ארבע, יש בו רק כ-150 משפחות. הזוג שטרן מבלה כ-3-4 חודשים בשנה בקרוואן מתוכם כחודשיים וחצי בחו"ל, חצי משוגעים לדבר, "אבל זו לא חוכמה כי אנחנו פנסיונרים ויש לנו זמן". שטרן מספר כי בנים רבים של החברים במועדון רוכשים קרוואנים ומצטרפים גם הם לטיולים.
מי שמטייל בקרוואן רשאי לחנות באחד מ-12 החניונים המוגדרים כחניון לקמפינג על ידי משרד התיירות. "הבעיה בארץ היא המחסור במקומות" אומר שטרן, "סגרו את כל הקמפינגים הטובים. לצערי דווקא במקומות החביבים על התיירים כמו אילת וים המלח". גם את אזור הקמפינג באשקלון שהועבר לרשות הגנים הלאומיים סגרו. עם זאת, אומר שטרן, כי באחרונה השתנתה המגמה וחלק מהאתרים מתחילים לפתוח את שעריהם לקרוואנים. יש למשל אתר חדש באכזיב לעומת זאת אחד האתרים הוותיקים, חוף דור, מוזנח ועומד להיסגר.
בעיית החניונים אינה עיקר הבעיה לדברי המטיילים בקרוואנים, אלא משרד התחבורה. "מה ביקשנו, שיאמצו את התקן האירופי" שטרן וגילה מלינים על המשרד כי הוא מערים קשיים ברישוי הקרוואנים. כאשר שתי תקנות מפריעות להם במיוחד, האחד הקשורה למיקום הסרן של הנגרר והשנייה המגבילה את התנועה עם נגרר רק כאשר הרכב הגורר רחב ממנו. מי שנוסע בכבישי אירופה יכול לראות את הגוררים שעליהם מותקנות מראות המורחקות מגף הרכב כך שניתן יהיה לראות מה קורה מאחורי הנגרר הרחב. התקנת מראות כאלו אסורה בארץ.
חלק מהמשתתפים בהפנינג ימשיכו בתוך שבועיים לאירופה. נוכח המצב הביטחוני והכלכלי, פסקה לאחרונה תנועת המעבורות לארץ וממנה, ובעלי הקרוואנים נאלצים לשלם עוד כ-1000 דולר עבור הפלגה באוניית משא. בסך הכל מדובר בעלות של כ-3000 דולר על מנת להגיע עד לאיטליה. שטרן מסביר שמבחינה כלכלית, משתלמת נסיעה כזו אם היא ארוכה יותר מחודש. "אתה לא צריך בתי מלון, לא מסעדות, לא לשכור רכב".
בני הזוג שטרן מתכננים להגיע הקיץ לגנט שבבלגיה, אליה יתקבצו הקיץ אלפי קמפרים להפנינג השנתי של הפדרציה הבינלאומית לקרוואנים וקמפרים (FICC). אירועים דומים היו בשנים האחרונות בהונגריה ובפולין, ובשנת 1976 נערך הכנס, לא להאמין – באשקלון.
באירופה אפשר לקנות קרוואן בחמישית מחיר
אם כי המגמה הולכת ומשתנה ומספר הקמפרים בארץ הולך וגדל, עדיין לא מדובר בתופעה. אחת הסיבות לכך היא שלא מדובר בתחביב זול. נגרר איכותי עולה כ-80 עד 100 אלף שקל, "בית על גלגלים" (מוטורוהום) עולה פי חמש ומחירו עשוי להגיע לחצי מיליון שקל. גילה, שמתעתד לייבא קרוואנים לארץ על מנת למכור ולהשכיר אותם, מצר על כך שהאפשרות היחידה היא להביא ארצה קרוואנים חדשים, ומדגיש כי המחיר הגבוה הוא גם כתוצאה מהמכסים הגבוהים החלים על הקרוואנים, 85 אחוז על קרוואן נגרר, ו-115 אחוז על מוטורהום. "המחיר של קרוואנים יד שניה, בני שנה שנתיים, באירופה הוא כחמישית מהסכומים האלה".
"על מנת לטעום את חווית הקמפינג המודרני", מציעה 'קמפינג ישראל' ארגון טיולי קרוואנים באירופה, צפון אמריקה ואוסטרליה. טיול קרוואנים באירופה למשל, עולה לדברי גילה כמו טיול מאורגן או טיול עם מכונית בבתי מלון – כ-100 דולר בממוצע ליום. טיול כזה מציע "חוויה למי שנמאס לו ממלונות, לאוהבים את הטבע, ולאלה שרוצים לטייל באופן עצמאי". מסלול הסיור מתוכנן מראש על פי צרכי המטיילים, ומלווה על ידי מדריך תיירים ישראלי. סכום זה, יש לציין, הוא עבור רכב ומדריך, ואינו כולל עלויות דלק, אוכל, וטיסה.
גילה גם מאמין שעם הירגעות המתיחות הביטחונית, בד בבד עם פיתוח התשתיות בארץ, יגיעו לארץ טיולי קרוואנים מאירופה, שהיום 'קופצים' מסיני לירדן ומשם לסוריה. בינתיים מסתובבים מעט מאוד קרוואנים בכבישי הארץ. "האירוע בנחשון זה נחמד", אומר שטרן, "אבל בכדי להבין במה מדובר היית צריך לראות אותנו בטיול שערכנו בחנוכה מבאר שבע לאילת, שיירה של 30 קרוואנים חוצה את מכתש רמון".
חניוני קרוונים בארץ
צפון הארץ:
– ראש הנקרה. אתר (עם בריכה) הפועל בכל השנה ומתאים גם לאוהלים וגם לקרוואנים.
– חורשת טל. נחשב לאתר ברמה גבוהה. נושא האוהלים מאוד מפותח במקום, אבל אין מערכת חשמל לחיבור לקרוואנים.
– חוף אכזיב. המועצה האיזורית מטה אשר מבצעת במקום עבודות פיתוח להתאמה לקרוואנים.
– חוף דור. מהוותיקים שבחניוני הקרוואנים. בעלי קרוואנים יכולים 'לאחסן' את המכוניות במקום באופן שנתי. עתידו של המקום אינו ברור כרגע.
– מעין ברוך. ניתן לחנות, אבל בתיאום מראש.
– חלק מחופי הכנרת. החניונים ההיסטוריים בהאון ובעין גב הפכו לכפרי נופש, אבל לאורך החוף המזרחי של הכנרת נותרו חופים לקמפינג וגם בפארק הירדן.
מרכז ודרום הארץ:
– קיבוץ נחשון. כמסופר בכתבה.
– בית זית. האתר הפך לאתר מגורים לפועלים זרים ואינו מומלץ עוד.
– רמת רחל. למרות שהקיבוץ התארגן לאירוח קבוצתי של קרוואנים, התחום אינו פעיל כיום.
– עין גדי. החוף היה אחד המקומות הפופולרים לחניית קרוואנים, אבל עתה אסור לעשות זאת בגלל בולענים שנוצרו בחוף כתוצאה מייבוש ים המלח. באיזור זה עדיין ניתן לחנות בחוף המוסדר שבין איזור המלונות לבין שפך זוהר.
– איזור מצפה רמון. קיימות שלוש אפשרויות עיקריות: 'חאן השיירות', 'צל מדבר', ולאחרונה גם 'כרמי עובדת'.
– פארק תמנע. לאחרונה הוכשר בשיתוף פעולה עם הקרן הקיימת לישראל איזור האגם של תמנע לחניית קרוואנים.
– אילת. המקום היחידי באילת בו אפשר לחנות הוא בי"ס שדה אילת, שלמרבה הצער, אומרים הקמפרים, אינו ממש מסודר